Sulfáty – levná pěnidla v kosmetických přípravcích

Dneska si vezmu na mušku další ožehavé téma dnešních dní. Každý používáme denně zubní pasty, šampony, mýdla, mycí gely. Už někdy před přibližně osmi lety jsem si začala všímat, jak se mi přesušují vlasy a pokožka na těle. Zvláštní ale bylo, že se mi nepřesušovala kůže na obličeji, kterou si celý život čistím jenom kosmetickým mlékem. A tak jsem začala pátrat a dostala jsem se ke složce sulfátů, což jsou pěnidla, známé také jako tenzidy.

Sulfátů je více druhů, ty které se používají v kosmetických produktech nejčastěji, nejvíce přesušují. 

Najdete je pod názvy: Sodium Laureth Sulfate (také známý jako SLES), Sodium Lauryl Sulfate (SLS), nebo Ammonium Laureth Sulfate (ALS).

Kromě přesušování pokožky můžete také pozorovat větší pórovitost či náchylnost k aftům. Kůže má také kromě jiných vlastností funkci resorpční, díky které propouští do těla látky z používaných přípravků. Přes sliznici v ústech se dají velmi dobře  absorbovat léky, a tak je na snadě úvaha, zda používat zubní pasty se sulfáty. 

To co nedělá dobře lidem, nedělá dobře ani přírodě. Takže uvedené sulfáty mají také špatný dopad na životní prostředí. 

Někteří výrobci přírodní kosmetiky zaměňují „drsné sulfáty“ za složky méně přesušující, které jsou zároveň šetrné k životnímu prostředí. Patří sem například Ammonium Lauryl Sulfate nebo Sodium Coco-Sulfate. Osobně si nepamatuji všechny varianty sulfátů, a proto si vybírám kosmetiku, která má označení „Přírodní kosmetika“ nebo „Ekologicky šetrný výrobek“.

Vyzkoušela jsem ale také kosmetiku, která nepoužívá sulfáty vůbec, a jsem s ní velmi spokojená. Velmi kvalitní a zároveň finančně dostupná je například německá značka Eubiona. Zubní pasty bez sulfátů můžete sehnat například v bylinářství Kindl v Praze v Řeznické ulici 13. Z vlasové kosmetiky se mi nejvíce osvědčila značka Kevin Murphy. Je sice dražší, ale přípravku stačí opravdu velmi malinko, takže balení vydrží více než půl roku. Výrobky Kevin Murphy sežete například v Praze v kadeřnictví CUT. v ulici Křižíkova 175/25.

Jestli vám nevyhovuje to, co je k dostání běžně v drogeriích, zkoušejte hledat přírodní produkty. Ostatně každému vyhovuje něco jiného. V každém případě nezapomeňte, že….

……. vaše tělo je váš chrám. 

Ing. Mína Petránová