Ropa a její deriváty v kosmetice

Dneska se budu zaobírat další chuťovkou používanou v masovém kosmetickém průmyslu. Jsou jí různé deriváty, které se oddělují při zpracování ropy. 

Jak vůbec celý proces zpracování ropy funguje? Po vytěžení ropy a jejím transportu do rafinérie se ropa čistí. Poté začíná samotná rektifikace, což je oddělování jednotlivých částí. Zahříváním ropy se oddělují benzin, plyny, dále petrolej a v poslední části mazut. A právě z mazutu se vyrábějí různé druhy olejů například mazací oleje motorové nebo speciální oleje hydraulické, transformátorové a další. Oleje vyrobené z ropy se nazývají minerální. Mazut se nejdříve odasfaltuje, pak rafinuje a pak se z něho v dalším bodě procesu získává tkzv. gáč, ze kterého se izoluje parafín, petrolátum a cereziny.

 A tak jsme se dostali k jedné z velmi častých složek v pleťových, tělových krémech a dekorativní kosmetice - parafínu. Ten se také používá při výrobě svíček nebo vosků na lyže.

Jednou jsem byla na parafínovém zábalu na ruce (to jsem ještě nevěděla, odkud se parafín získává). Hned po stažení parafínu jsem měla ruce sametové jemné. Jen do té doby, dokud jsem si asi třikrát neumyla ruce. Pak jsem měla ruce zase jako ze šupin. Takže jsem na parafínový zábal už nikdy nešla. To stejné vám udělá v krému. Po jeho nanesení máte jemnou a hladkou pleť. Bohužel ale jen do prvního umytí rukou, mytím totiž parafín doslova odteče z pokožky.  A to je to co mě osobně nebaví. Mám ráda krémy, které se mi vsáknout do pokožky a tak mi stačí se namazat jen jednou denně. Mám vůbec ráda, když se mi krémy vsáknou do pokožky, protože tak jedině můžou fungovat. Krémy s parafínem jsou často komedogenní tzn., že ucpávají póry, které se následně více a více rozšiřují (toto ještě zhoršuje používání mycích gelů se sulfáty, viz můj článek Sulfáty – levná pěnidla v kosmetických přípravcích).

Při zpracování ropy se vytěží přibližně 23 % benzinu, 14 % petroleje, 17 % plynového oleje a 44 % mazutu a 2 % ostatních výtěžků. To bohužel neodpovídá poptávce na trhu. Mazutu je nejvíce, tak se nabízí otázka: „Co s ním?“.

Z ropných derivátů, které můžete dále najít v kosmetice, je to také výše zmíněné petrolatum, známé jako vazelína. 

Vaše tělo je váš chrám.  

Zdroj: Základy zpracování a využití ropy, Blažek J., Rábl V., online verze zde